Nederlandse werkgevers bieden nog te weinig maaltijdvoorzieningen

Ook de liefde van Nederlandse medewerkers gaat door de maag

Amsterdam, 11 juli 2022 – Slechts 20% van de Nederlanders ontvangt een vorm van maaltijdvoorziening van het bedrijf waar zij voor werken, zo blijkt uit onderzoek door Thuisbezorgd.nl en Mercer. Van alle aan het onderzoek deelnemende landen is dit het laagste percentage. In België, waar maaltijd vouchers in verschillende sectoren een gebruikelijke arbeidsvoorwaarde zijn, is dit percentage bijvoorbeeld ruim twee keer zo hoog (43%). Waar voeding bijdraagt aan het welzijn van werknemers, en zij aangeven veel waarde te hechten aan een maaltijdvoorziening, biedt dit kansen voor werkgevers in Nederland.

Het onderzoek, waar 2.167 werknemers in Nederland, Duitsland, Poland, en België aan meededen, brengt in kaart hoe werknemers in verschillende landen de secundaire arbeidsvoorwaarden van hun werkgever waarderen. Hierbij vragen zij met name aandacht voor volledig of deels gesubsidieerde maaltijden in de bedrijfskantine of een maaltijdvergoeding of -tegoed.

Een vijfde van de Nederlandse werknemers geeft aan dat het bedrijf waarvoor zij werken een vorm van maaltijdvoorziening ter beschikking stelt, terwijl de helft aangeeft veel waarde te hechten aan een maaltijdvoorziening als secundaire arbeidsvoorwaarde – een verschil van 30%. Het relatieve lage aantal werknemers dat een maaltijdvoorziening ontvangt valt op mede doordat zij ook aangeven dat eten tijdens het werk energie geeft (48%), het ervoor zorgt dat je een pauze neemt (44%), het ontspanning biedt (38%) en dat eten een sociale activiteit is (25%): factoren die bijdragen aan het welzijn van medewerkers. Slechts 10% van de mensen geeft aan dat eten geen rol voor hen speelt, en 4% eet helemaal niet tijdens het werk.

De resultaten geven aan dat er voor bedrijven in Nederland nog volop ruimte is om te groeien en beter aan de vraag van werknemers te voldoen. Door een maaltijdvoorziening aan te bieden voegt een werkgever daad bij woord door daadwerkelijk bij te dragen aan het welzijn van de werknemers. Een dergelijke voorziening kan voor een werknemer ook fungeren als stimulans om een eetpauze te nemen, waar deze zonder tegemoetkoming misschien wordt overgeslagen. Bovendien komt uit het onderzoek dat het bieden van secundaire arbeidsvoorwaarden ervoor zorgt dat werknemers het bedrijf waarvoor zij werken meer waarderen.

Bartjan Willenborg, Marketing Leader bij Mercer: “Uit het onderzoek blijkt dat secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals het bieden van maaltijdvoorzieningen, bijdragen aan het welzijn van werknemers. Als je ziet dat nu maar 20% van de werknemers in Nederland toegang heeft tot maaltijdvoorzieningen, terwijl 50% aangeeft hier veel waarde aan te hechten, dan is er op dit gebied voor werkgevers nog veel voordeel te behalen. Door de wensen van werknemers te integreren in een flexibel en persoonlijk arbeidsvoorwaardenpakket heb je de kans om jezelf als werkgever te onderscheiden in deze krappe arbeidsmarkt.

Imad Qutob, Sr. Director Corporate Solutions bij Thuisbezorgd.nl: “Hoewel de Nederlandse eetcultuur op kantoor op het eerste gezicht vrij beperkt lijkt, geven werknemers aan dat zij veel waarde hechten aan maaltijdvoorzieningen als secundaire arbeidsvoorwaarde. We merken dat veel bedrijven na de coronapandemie hun beleid op het gebied van maaltijdvoorzieningen heroverwegen en dit zien we terug in het toegenomen gebruik van de Thuisbezorgd Pay Card, waarmee werknemers gemakkelijk hun lunch en diner kunnen betalen, zonder gedoe met bonnetjes. Het bieden van een tegemoetkoming vanaf vijf euro per werkdag heeft al een positief effect op de tevredenheid van de werknemer, waarschijnlijk zelfs meer dan het geven van een salarisverhoging van honderd euro per maand.”

Over Mercer

Mercer gelooft in een positieve toekomst waarin we een nieuwe invulling geven aan de wereld van werken, het hervormen van pensioen- en beleggingsresultaten en het bevorderen van (financiële) gezondheid en welzijn. Mercer’s meer dan 25.000 medewerkers zijn gevestigd in 44 landen en het bedrijf is actief in meer dan 130 landen. Mercer is onderdeel van Marsh McLennan (NYSE: MMC), 's werelds grootste professionele dienstverlener op het gebied van risico's, strategie en mensen met 76.000 collega's en een jaarlijkse omzet van meer dan 17 miljard dollar. Via haar marktleidende activiteiten, waaronder MarshGuy Carpenter en Oliver Wyman, helpt Marsh McLennan haar klanten om wegwijs te worden in een steeds dynamischer en complexer wordende omgeving. Ga naar www.mercer.com voor meer informatie en/of volg Mercer op Twitter en LinkedIn.

Over Just Eat Takeaway

Just Eat Takeaway.com (LSE: JET, AMS: TKWY) is wereldwijd een toonaangevende online marktplaats voor de bezorging van eten.

Het bedrijf, met zijn hoofdkantoor in Amsterdam, richt zich op het verbinden van consumenten en restaurants via het platform. Met meer dan 634.000 aangesloten partners biedt Just Eat Takeaway.com klanten een breed aanbod van eten.

Just Eat Takeaway.com werkt vooral samen met bezorg restaurants. Daarnaast biedt het zijn eigen bezorgdiensten aan voor restaurants die niet zelf bezorgen.

Het bedrijf is snel gegroeid naar een van de grootste eten bestelsites ter wereld. Het is actief in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Canada, Australië, Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Ierland, Israël, Italië, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Polen, Slowakije, Spanje en Zwitserland en via samenwerkingen in Colombia en Brazilië.